maandag 11 mei 2009

Oeps # 9 nog doen

Inmiddels heb ik wat ervaringen met blogs, RSS en Flickr. Zelf ben ik er nog niet uit wat een blog kan betekenen voor ons werk. Ik denk wel dat het handig kan zijn voor de HU-mediatheken onderling. Vaak weet je niet van elkaar waar je mee bezig bent dus het kan inzicht geven in elkaars activiteiten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de informatie regelmatig wordt vernieuwd.
Er zou dan 1 blogadres per locatie moeten komen. Ik ben wel benieuwd hoe andere informatiespecialisten in het land aan hun informatie komen voor het bestellen van boeken. Zelf ga ik allerlei sites af en dat kost iedere keer weer een hoop werk zeker als je vrij bent geweest. Uitgevers gaan er nog steeds van uit dat de docent bepaalt welke boeken worden besteld, maar door tijdgebrek bij de docenten bestellen de informatiespecialisten ook op basis van eigen inzicht boeken. Ik ben benieuwd hoe het op andere hogescholen gaat. De vraag is dan of een blog geschikt is voor het uitwisselen van informatie. Aan de ene kant lijkt het me makkelijk want je bent samen voor het vak bezig. Je gaat niet zo snel iemand van een ander hogeschool bellen want uiteindelijk ben je toch een soort van concurrent voor elkaar. Misschien moet ik gewoon maar eens een geschikte blog gaan zoeken. Wat betreft RSS: ik hoopte eigenlijk dat de uitgevers (en dat zijn er nogal wat) RSS-feeds op hun site hadden staan. Ik zou dan alle RSS-feeds koppelen aan mijn netvibespagina zodat ik snel zie wie er nieuwe informatie (boektitels) aanbiedt en ik niet alle sites af hoef. Helaas dat zit er nog niet in. Uitgevers richten zich vooral met nieuwsbrieven op docenten en boekwinkels. Hun sites zijn nog niet zo geavanceerd dat ze actuele informatie vermelden. Voorlopig ontvang ik nog veel nieuwsbrieven op mijn e-mailadres en moet ik er misschien voor kiezen waar mogelijk met RSS te gaan werken omdat ik dan zelf kan bepalen wanneer ik kijk of er nieuwe informatie is.
Als het goed is staan er foto's van de fcj mediatheek op de Flickr. Anderen kunnen een beeld krijgen van onze mediatheek. Bezwaar vind ik wel dat je foto's maakt van een mediatheek zonde mensen. Een mediatheek moet het van haar bezoekers hebben alleen kun je dan weer last krijgen met publiciteit. Door het bekijken van de foto's van andere mediatheken kun je wel weer ideeen opdoen voor je eigen mediatheek of kan het een mogelijkheid zijn om contact op te nemen.

1 opmerking:

  1. RSS feeds van uitgevers ken ik zelf ook nog niet - maar attendering vanuit http://www.worldcat.org en picarta is wel mogelijk. Bij worldcat kan je jezelf makkelijk aanmelden, bij Picarta moet een mediatheekmedewerker een eindgebruikersaccount aanmaken, via WIN IBW.

    BeantwoordenVerwijderen